Allt jag rör vid försvinner

Kartago, 2009

I denna ovanliga antologi har serieskaparen och författaren Henrik Bromander skrivit manus till fjorton serietecknare, illustratörer och fotografer. Det är en samling historier som speglar tillståndet i Sverige och världen idag. Vi får bland annat möta ett par som nyligen fått barn och bjuder sina vänner på middag, utan att berätta att de serverar moderkaka till efterrätt; vi träffar en fanatisk beundrare av artisten Meat Loaf; vi möter en pojke som inleder en sexuell relation med en myrslok; vi följer en dag i en medelålders kvinnas liv där eftermiddagen omärkligt glider över i kväll och ensamheten ligger som en dimma över allt.

Berättelserna är omtumlande och präglade av Henrik Bromanders säregna förmåga att skildra fascinerande människoöden. I samverkan mellan text och bild föds dessutom något alldeles nytt.

De som bidragit med bilder är: Anneli Furmark, Kolbeinn Karlsson, Nanna Johansson, Marcus Nyblom, Simon Gärdenfors, Petter Sjölund, Calle Thörn, Hanna Petersson, Sandro Müntzing, Pontus Lundkvist, Jonas ”Pike” Dahlström, Carl Hedsved, Marcus Ivarsson och Anders Végh Blidlöv.

”Vardagsångesten och de bisarra sexuella situationerna som blivit hans trademark återfinns även här, men Allt jag rör vid försvinner är ingen upprepning. För samtidigt som det visuella breddats, märks också en nyansering i Bromanders berättande (...) Allt som allt är Allt jag rör vid försvinner definitivt ingen upplyftande läsning, och känslan av obehag sitter i även efter att man stängt boken. Men som alltid med Bromanders verk finns det också något underhåll­ande i det hela, som tillsammans med den nyfunna variationen gör att jag dras att vilja plocka upp och läsa den igen.”
David Olgarsson, Dagbladet Sundsvall

”Vad som blir tydligt med detta företag är var Henrik Bromanders styrka ligger - nämligen i själva berättandet (...) Det är svårt att veta hur man känslomässigt ska tolka Bromanders historier, om man ska skratta eller gråta - och i den diskrepansen ligger en stor gåtfull styrka. Det finns även i hans retorik ett dramaturgiskt driv - som jag inte finner någon motsvarighet till i Seriesverige - som gör att det är omöjligt att veta hur novellerna slutar.”
Gustaf Andersson, Kulturen

”Att Bromander har näsa för bra stories visade han redan i albumet Hur vi ser på varandra från 2005, och nya boken är en riktig salva härvidlag, samt en utmärkt provkarta på vad som sker bland de yngre tecknarna just nu. Bredden är minst sagt imponerande”
Petter Lindgren, Aftonbladet

”För den som älskar Bromanders bilder är det något av en sorg till en början, hans berättelser och figurer hänger så kongenialt ihop att detta känns mer som ett experiment och en nästan retorisk uppvisning i vad som händer när de separeras. Men i läsningen växer historierna, de måste stå på egna ben i längden, och det gör de för det mesta.”
Josephine Askegård, Arbetaren

”De verkligen helt väsensskilda stilarna binds samman av Bromanders fantastiska känsla för det svårbemästrade novellformatet. Som i den av Pontus Lundkvist tecknade berättelsen ”När kriget kom”. En hyperrealistisk dagbok från ett Sverige mitt under brinnande krig”
Patrik Svensson, Sydsvenskan

”När nu hans nya antologi Allt jag rör vid försvinner har släppts tänker jag ta tillfället i akt och göra allt jag kan för att ni ska läsa det. Det är nämligen bland det starkaste som skrivits när det gäller svenska serier (...) Det är ett koncept som är fullständigt lysande. Dels visar det på den bredd som finns i serie-Sverige idag och dels gör det att Henrik Bromanders stil blir ännu mer tydlig (...) Ska du bara läsa ett svenskt seriealbum i år så läs det här.”
Siska Humlesjö, Högsbo biblioteks blogg

crossmenu