Manus: Henrik Bromander
Regi: John Hanse
Ljuddesign: Jonas Åkesson
Skådespelare: Irma Jämhammar och Oskar Stenström
Bilen rör sig i staden.
Två skådespelare i framsätet. I baksätet sitter publiken och tar del av en historia om en osynlig värld som plötsligt blir tydlig; en föreställning om den svarta ekonomin. En kombination av dialog och musik i filmisk samverkan med staden utanför bilrutan. En resa där man fysiskt följer berättelsen genom Malmö, ett formexperiment där det intima skådespeleriet möter dramat ute i stadsrum, lägenheter och restauranger med svartanställd arbetskraft.
Det mörknar. Bilen ger gas. Någon kommer dö ikväll.
”Blue Dreams är en säregen helhetsupplevelse som utforskar nya sätt att ta sig an teatern som konstform – och där formexperimentet faktiskt blir betydelsebärande. Scenen är pjäsen”
Kristina Lindquist, Dagens Nyheter
”Knivskarpt komponerad föreställning. (...) I Public Plots uppsättning är tekniken och den udda spelplatsen ingen hipp dekoration till upplevelsen, utan ett nödvändigt redskap för att synliggöra en berättelse som vi alla redan känner till, men väljer att bortse från”
Boel Gerell, Sydsvenskan
”Spännande och trovärdigt”
Barbro Westling, Aftonbladet
”Det är en realism utöver det vanliga som uppnås genom intimiteten i bilen som kombineras med skådespelarnas ypperliga improvisationsförmåga.(...) Jag måste säga att Blue Dreams bjuder på en teaterupplevelse som är synnerligen övertygande och faktiskt något av det starkaste jag upplevt på mycket länge”
Clemens Altgård, Skånska Dagbladet
”Henrik Bromander har skrivit den improvisationsbaserade dialogen, som utageras konstlöst och dynamiskt, i regi av John Hanse. Kollektivet Public Plot använder koncept som haft stor framgång med exempelvis tyska Rimini Protokoll, dvs att man gör publiken till vittne i en rundtur på stan, där man i verkliga miljöer vill belysa en samhällsfråga”
Theresa Benér, Svenska Dagbladet